Olen yrittänyt seurata muun kouluelämän ohella sosiaalisesta mediasta liikkuvia juttuja ja aiheita. Kiitos ope-blogin ja OutiKatin twiittausten, josta löytyy myös tosi paljon hyviä aiheita.
Lasten mediabarometria 2013 - artikkelissa ei mielestäni ollut mitään yllättävää. Juuri keskustelimme tällä viikolla ystäväni kanssa siitä miten lapset alkavat käyttää mm. tabletteja pelaamiseen jopa 2-vuotiaana. Diginatiivien (eli 1980-luvun jälkeen syntyneiden lasten, nuorten ja nuorten aikuisten) elämä tänä päivänä on aktiivista mediaelämää. Median ja verkostoitumisen maailma on nykypäivän teknologisoituneessa ympäristössä arkipäivää. Omat 7 - ja 9 - vuotiaat lapset ihmettelevät lankapuhelimia ja kirjoituskonetta. On jotenkin käsittämätöntä miten itsestään selvää diginatiivien elämä onkaan. Internetin tärkeys on käsin kosketeltavaa. Heille on päivän selvää, että kaikki tieto löytyy tarvittaessa netistä.
Silti diginatiivien internet- ja pelielämässä on varmasti myös huonoja puolia. Ruutuaika. Mitä se tekee aivoille ja varsinkin liiallinen aktiivisen ruudun katselu tuo varmasti aivoihin epävakaita olotiloja. Varsinkin runsas sotapelien pelaaminen vaikuttaa aivan varmasti aivojen toimintaan ja todellisuuden tajuun.
Erityisen tyytyväinen olin lukiessani Lasten mediabaromertia 2013 -artikkelia, jossa kerrottiin kirjojen ja lehtien lukemisen olevan myös lasten suosiossa. Omat lapset onneksi myös lukevat reilusti kirjoja ja sieltä varmasti kumpuaa myös terve mielikuvitus. Todellisuuden taju toivottavasti pysyy tasapainossa lapsillani läpi elämän.
Nuoret median käyttäjinä - video löytyi Yhteishyvän nettisivuilta. 17 - vuotiaan todellisuus median käytöstä. Kannattaa kurkata.
Näin aikuisen näkökulmasta myös somepaasto on paikallaan varsinkin loma-aikoina. Tähänkin aiheeseen Yhteishyvän nettisivuilta on löytynyt aiheeseen sopiva teksti.
Oletko jatkanut uutisten seuraamista? Tänä viikonloppunakin on esim. Hesarissa ollut varmaan kymmenen juttua, jotka tavalla tai toisella liittyvät someen tai muuten verkkomaailmaan.
VastaaPoista